airlie beach

10 augustus 2017 - Airlie Beach, Australië

10-8

Weer vroeg op om ons om 8.15 uur te melden bij de haven waar we meezeilen met sv domino. Een zeilboot van de nederlandse schipper gertjan die al decennia in Australie woont.

Het is een klein zeilbootje waar we met 8 toeristen meevaren ( nog een nederlands echtpaar). We zeilen naar bali reef en eiland, een tocht van ongeveer 2 uur. Het is nog bewolkt en waait redelijk dus houden we het vest nog maar even aan. Onderweg komen we een bultrugwalvis tegen!

In maart is er in dit gebied een cycloon geweest die veel schade heeft aangericht. Veel koraal is vernietigd door de cycloon maar ook verschillende resorts op de eilanden zijn flink getroffen.  1 resort staat nu te koop, eiland incl (gehavend ) resort voor de prijs van 300 miljoen dollar, koopje.....

Ondanks de verwoestende cycloon is een eagle nest op de punt van de rotsen volstrekt intact gebleven!!! Misschien moeten architecten eens naar de opbouw van dit nest gaan kijken, is tegen alles bestand!!

Als we bij het eiland komen gaan we snorkelen en al snel zien we de schade aan het rif, in het ondiepe gedeelte is het koraal afgebroken en dood, wat dieper zien we wel verschillende soorten koraal en vissen maar lang niet zo mooi als we eerder hebben gezien. We lunchen op het eiland, met heerlijke salade, zalm, grote garnalen, kip en brood.

Na de lunch gaan een deel met het kleine bootje van het eiland naar de boot terug maar Pim,Rob en ik besluiten naar de boot te zwemmen. Vlakbij de boot zitten 7 "batfish", dit zijn grote platte vissen in grijs en geel die op de boten afkomen in de hoop te eten. We mogen ze brood geven en dit eten ze uit je hand!! Rob ligt nog in het water en voert de vissen die om hem heen zwemmen. De kinderen liggen op hun buik op het dek om de vissen ook uit de hand te voeren, de vissen komen met hun bek boven water om het brood uit de handen van de kinderen te pakken, een super leuke bezigheid!!

Op de terugweg wordt de motor zo goed als uitgelaten en gezeild maar de wind is afgenomen en sommige stukken hadden we waarschijnlijk sneller gezwommen! We krijgen uiteindelijk een beetje de slappe lach van dit enorme tempo maar de zon komt door dus we zitten lekker op het dek. We spotten opnieuw een bultrugwalvis, en komen ook nog een flying fish tegen!

Tegen 1700 uur zijn we weer terug in de haven en gaan weer naar onze caravan, lekker douchen om het zout van je af te wassen en de haren weer kambaar te maken. Er zit een gezonde roodbruine gloed op alle lijven!!

Vanavond eten we lekker pasta en zullen vast als een blok in slaap vallen.

Morgen hebben we een lange rit voor de boeg naar Yeppoon, 6 uur rijden dus even doorbijten.

1. Wleenaers:
    11 augustus 2017
    super verhalen ,het is een feest om te lezen!! je volgende professie ; reisverhalen schrijven ? heel veel liefs