Sydney

28 augustus 2017 - Sydney, Australië

28-8

Na het onbijt vertrekken we richting de wijk 'the rocks' waar we vandaag een tour hebben waarbij we met een gids op de fiets door Sydney gaan.

We zijn ( natuurlijk) te vroeg en wandelen een half uurtje door de wijk de rocks waar ook de terminal voor internationale cruiseschepen is en er ligt inmiddels een enorm cruiseschip aangemeerd.

Om 10.30 uur start onze fietstocht met gids Steve, een dertiger die eigenlijk hiphopdanser is maar daar kan hij niet van leven dus doet hij onder andere ook deze tours.

We krijgen allemaal een helm op (375 dollar boete als je zonder helm fietst!!) en we starten richting Dawes point, vanaf hier kijk je richting het operahouse vanaf de linkerkant, een mooi plaatje! Vervolgens fietsen we over 1 van de werven van Walsh bay waaraan appartementen liggen die nogal prijzig zijn.... Tom Cruise verkocht de zijne in 2004 voor 10 miljoen dollar.... overigens was dit stukje sydney in het begin het gebied van de armen...

We fietsen door naar het Sydney observatorium wat een flinke klim is ( ik moet echt wat aan mijn conditie gaan doen, ik kwam hijgend boven) maar een prachtig uitzicht geeft over de harbour bridge en de Walsh werf waar we net waren.

Vervolgens fietsen we over de harbour bridge, een prachtig uitzicht al zit het fietsgedeelte aan de kant van de brug waarbij je niet naar het operahouse kunt kijken. Je ziet hier vanaf de brug in de verte de Blue mountains liggen. We rijden over de brug weer terug en hebben een stop in het lord Nelson hotel/bar, hier hebben ze hele lekkere biertjes vertelt steve maar dat lijkt me nu om 1100 uur nog geen goed idee dus nemen we de lemon and lime bitter, een citroenachtig drankje die we lekker vinden ( behalve joep, die krijgt er een zuur gezicht van)

Als we weer opstappen fietsen we naar Barangaroo park, dit is een aangelegd park dat er uitziet als een heuvel maar vanaf de andere kant blijkt de heuvel "hol" te zijn en zit er een grote ruimte onder voor markt etc.

We fietsen langs de kustlijn door naar darling harbour, het uitgaansgedeelte waar ook flink bijgebouwd wordt. Vervolgens langs chinatown , via Hyde park naar de royal botanic garden sydney wat een enorm oppervlakte heeft, van achter het operahouse en de hele baai aan de rechterkant ervan. We fietsen een deel en een deel lopen we omdat er daar niet gefietst mag worden.

We komen uit bij het operahouse, een indrukwekkend gebouw.

Ontworpen door Jorn Utzon een deense architect, in de jaren 50.

Hij had alleen niet zoveel inzicht in de kosten en had aangegeven dat het project zo'n 7 miljoen zou gaan kosten. Tijdens de bouw bleek dit velen malen meer te worden ( meer dan 100 miljoen !!!) en de overheid draaide de geldkraan dicht, de buitenkant van het gebouw stond toen maar de binnenkant moest nog. De deense architect is met ruzie vertrokken uit Australie en heeft zijn project niet afgemaakt en is ook nooit meer in Australie geweest om het eindresultaat te bekijken.

Om geld te besparen heeft men een andere binnenzijde gemaakt dan Utzon had ontworpen en dat heeft geresulteerd in een matige akoestiek. Er wordt nu gerenoveerd om een betere akoestiek te creeeren.

Utzon heeft bewust gekozen voor de witte en cremekleurige tegeltjes aan de buitenzijde. In de tijd van de aboriginals was de plek waar nu het operahouse staat een plek waar ze het afval van de schelpdieren legden. Om dit te verwerken in zijn ontwerp wilde hij creme en witte tegeltjes die de schelpen nabootsen.

We rijden een rondje om het operahouse en fietsen dan terug naar het startpunt in de rocks, waar we afscheid nemen van Steve.

We wandelen vervolgens via het loopgedeelte van de harbour bridge naar het uitkijkpunt in 1 van de pilaren. Het voetpad zit aan de kant van het operahouse, en dit ziet er prachtig uit in het zonnetje.

De harbour bridge is oorspronkelijk ontworpen zonder de 4 pilaren maar de overheid vond het er niet veilig uitzien en stuurde dit commentaar terug naar de architect. Die heeft er 4 pilaren bijgemaakt maar die hebben eigenlijk helemaal geen functie!!!

In 1 van de pilaren kun je omhoog klimmen om vanuit de top over de stad uit te kijken, een heel mooi gezicht zo'n 360 graden view.

Vervolgens wandelen we naar het westfield waar de winkelstraten zitten. Lotte scoort uggs en dan zijn we bekaf, lopen terug naar circular quay waar we aan het water wat eten, vervolgens terug naar het hotel waar iedereen uitgeput in een stoel valt.

Lekker slapen en dan morgen naar de sydney tower, heet hoogste gebouw in sydney waar we een tour doen waarbij we op een glasplaat lopen op 300 meter hoogte (...slik) en daarna gaan we naar een grote outlet waar de kids hopen te scoren....

1. Walter:
    28 augustus 2017
    Ik ben al bekaf na het lezen van dit relaas!
    Papa
  2. Wleenaers:
    29 augustus 2017
    jouwconditie is prima! na wandelen ,fietsen ,klimmen en duiken!! knap hoor!!