Yeppoon

11 augustus 2017 - Yeppoon, Australië

11-8

Vandaag rijden we van Airlie beach naar Yeppoon, een rit van 6 uur.

Rond half 4 zijn we er en gaan we naar het airbnb huis wat we hebben geboekt. Eigenaresse Simone is er om ons wegwijs te maken. Een mooi huis, ruime slaapkamers, meerdere zitkamers met lekkere banken, 2 nette badkamers en vervolgens buiten een 10 meter zwembad en een veranda in aziatische stijl met allerlei boeddha beelden.

We gaan hier eens lekker relaxen!!!

12-8 een dagje in de tuin aan het zwembad en lezen, spelletjes en netflix voor de kids. Alsof we met zijn 2-en op vakantie zijn, de rest heeft de hele dag oortjes in en hangen op een beanbag in de tuin.

Het is erg lekker om even geen programma te hebben, het lijkt wel vakantie!!

13-8

Vandaag gaan we naar het monument voor de eerste wereldoorlog, dit is mooi aangelegd aan de zee. Indrukwekkend om te lezen hoe de jonge mannen van australie richting sinai woestijn en turkye zijn gereisd om daar te vechten.

Aan het eind van de route staat het "singing ship" een monument ter ere van captain Cook die in 1770 de oostkust van Australie ontdekt heeft. Het monument lijkt op een zeilschip en is zo gemaakt dat wanneer de wind er langs gaat ontstaat er een fluitend geluid.

'S middags gaan we weer in relaxstand aan het zwembad en Bbq-en we als eten.

14-8

Vandaag verkassen we naar een andere lokatie in yeppoon. Onderweg maken we een wandeling bij bluff point. Een stevig stijgende wandeling naar een uitkijkpunt "the turtle lookout". We blijven er een tijdje staan en zien in de zee tot 3x toe een schildpad zwemmen, ademhalen en dan weer onderduiken!! De rest van de wandeling prachtige uitzichten over de zee en de eilanden. Het huis is prima, dicht bij het strand waar we 's middags lekker gaan liggen en Joep, Pim en Merel een duik in de zee nemen. Morgen een zeiltocht naar great keppel island en er is mooi weer voorspeld, mogelijk gaat het dan toch lukken een keer op een zonnige dag naar het rif te gaan!!

15-8

We staan vroeg op en worden onaangenaam verrast door dichte mist!!!! Zal het dan weer niet lukken om zon te hebben op het rif???

Om 800 uur melden we ons in de haven en dan komt de zon door, als we om 8.30 uur wegvaren op de catamaran is het strak blauw en staat de zon vol op het dek!! Heerlijk!

Als we net de haven uit zijn zien we een groepje van 3 dolfijnen die rondom de boot zwemmen, een fantastisch gezicht. Later zien we iets verder nog 2 dolfijnen zwemmen, wat een mooie beesten.

We gaan op de motor naar great keppel eiland want er staan geen wind, we liggen heerlijk in de netten voorop het dek en genieten van het mooie weer. Na wat drinken en lekkers gaan we snorkelen vanaf de boot bij monkey beach. Het water is glashelder en het is laag water en zonnig dus de beste omstandigheden om te snorkelen. En het is geweldig, er zijn waanzinnig veel vissen, hele scholen van verschillende soorten, in allerlei kleuren en als ze dicht bij het oppervlak zwemmen geeft de zon ze extra mooie felle kleuren. Ook het koraal is prachtig met blauw, roze en groen koraal die ook feller lijken als de zon erop schijnt. Er zijn ook "clamps", dit zijn hele grote schelpen met verschillende kleuren die open en dicht gaan, die kunnen wel tot een meter lang worden!!

We zien tot 3x toe een schildpad en de laatste keer zwemmen Pim en ik ongeveer 2 meter boven hem en kunnen hem een tijdje volgen, hij zwemt uiteindelijk naar de oppervlakte om te ademen en zit dan 2 meter bij ons vandaan, geweldig! Ook zien we nog een blacktip shark van ongeveer 1,5 meter.

We lunchen op de boot en varen vervolgens richting north keppel island waar we opnieuw kunnen snorkelen, hier weinig koraal maar heel veel vissen van 5 cm groot tot 70 cm groot, in dit glasheldere water is het echt zwemmen in een aquarium.

Als het tijd is om terug te gaan is de wind wat beter en kunnen we zeilen, heerlijk, geen geluid behalve het water. Al snel worden we getrakteerd op een groepje van 3 bultrugwalvissen, ze springen niet op maar duiken onder en laten daarbij hun staart zien, en komen regelmatig naar de oppervlakte en spuiten een douche van water uit hun blowhole. Wat een machtige beesten, en enorm groot!!

Vlak voor de haven zien we opnieuw 2 walvissen maar die zwemmen van ons weg.

Wat een geweldige dag, heel veel vissen en koraal, schildpadden, dolfijnen en walvissen en een strakblauwe lucht met zon!!

Lekker douchen en dan vast zo in slaap!!

Morgen rijden we naar Gladstone waar we de boot nemen naar Heron island, een koraaleiland, 2 1/2 uur varen , waar we 3 nachten mogen blijven. We hebben er zin in. Het zullen de laatste dagen op het rif zijn, daarna dalen we verder en is het rif helaas voorbij.