Tin can bay

20 augustus 2017 - Tin Can Bay, Australië

20-8

De wekker op 6.30 uur, je zou bijna vergeten dat het vakantie is...

Na een wat onrustige nacht met zijn 6-en op een kamer met 2 stapelbedden die bij iedere geringe beweging enorm piept en kraakt en een meneer in de kamer naast ons die heftig snurkt staan we vroeg op in de hoop wilde dolfijnen te kunnen voeren.

We gaan naar de haven waar we wachten of de dolfijnen komen. Het zijn indo pacific humpback dolphins, dit is een bedreigde soort. Deze dolfijnen blijven relatief dicht bij de kust in het warmere water en hebben per groep hun eigen terratorium. De groep die in de buurt van de haven komen is ongeveer 12 dolfijnen en ze komen al ruim 30 jaar naar de haven voor vis. Bij wet is geregeld dat de beesten niet afhankelijk mogen worden van het voeren door mensen dus iedere dolfijn mag maximaal 3 kg vis gevoerd krijgen van de 16 kg die het per dag eet

Om 700 uur zijn er nog geen dolfijnen gesignaleerd maar een minuut of 20 later komen er 2 dolfijnen , moeder en haar zoon van 7 mnd oud, een prachtig gezicht. Ze spelen eerst wat rondom de plek waar gevoerd mag worden en om 8.00 uur mag het voeren beginnen. De kids krijgen allemaal een bakje met 1 vis erin en mogen 1 voor 1 het water in om de vis vast te houden zodat de dolfijn en uit de hand eet, een geweldig plaatje. Alleen de moeder eet de vis. Een jonge dolfijn eet de eerste 2 1/2 jaar alleen melk via zijn moeder en pas daarna vis. Na een half uurtje is zoonlief het zat en zit zijn moeder steeds te porren, hij wil ook wat eten!!! En dan opeens zijn ze weg.

Maar een kwartier later komen er nog 2 mannetjes voor de vis, bijzonder om op zo'n korte afstand van deze prachtige dieren te zijn.

Ondertussen is er ook een pelikaan komen kijken en wil ook graag vis, maar die krijgt het niet. Dit zijn best grote vogels, mn als ze wegvliegen, een aardige spanwijdte.

We genieten na van dit spektakel met muffins als ontbijt op een bankje in de zon in een parkje.

Vervolgens rijden we naar Noosa, een stadje eigenlijk bestaande uit 4 verschillende dorpen aan elkaar, een echt surfersplaatsje.

We hebben een 3 kamer appartement in het coral beach resort en de kinderen duiken direct in het verwarmde zwembad en het bubbelbad. Wij zitten lekker in de tuin in de zon en nemen de planning voor de laatste anderhalve week door. Morgen gaan we eerst op een boot mee de zee op in de hoop dat we humpbackwhales vinden en dan mogen we het water in om in de buurt van deze enorme dieren te gaan zwemmen, spannend!!! Het betekent opnieuw vroeg het bed uit want om 645 uur moeten we vertrekken richting de haven maar dat hebben we er graag voor over.

1. Walter:
    20 augustus 2017
    Wat een belevenis!!
    Hoe is de temperatuur daar?
    Liefs papa
  2. Wleenaers:
    20 augustus 2017
    weer heel byzonder! pas op morgen met haaien zwemmen?!?!?
  3. Coby Steel:
    10 november 2017
    It looks like Mystique brought his girlfriend with him - awesome!