Washington

13 augustus 2018 - Washington D.C., Verenigde Staten

13-8

Vanmorgen weer vroeg op , om 7.15 gaat de wekker. We hebben een rondleiding in het capitool om 8.50 waar we een half uur van te voren moeten zijn. Het is mooi weer terwijl regen was voorspeld dus we boffen, al is het wel warm, het zweet staat continu op de rug!!

We nemen een dag kaart voor de metro zodat we minder hoeven te lopen. En we zijn om 8.25 uur bij het capitool. Een enorm gebouw, mooi om te zien maar van binnen helemaal een pracht. Een prachtige koepel met een schildering die de eerste president George Washington voorstelt en alle dames de staten waaruit America in het begin uit bestond. Iets lager een ring waarvan je je afvraagt of het schilder- of beeldhouwwerk is. Het blijkt schilderwerk, met alleen de kleuren bruin,zwart en wit is er een heleboel diepte gecreeerd waardoor het beelden lijken.

In het capitool huizen teh house of parlements en de senaat, onze eerste en 2e kamer zeg maar. We kregen uitleg hoe dit is ontstaan en hoe dit vandaag de dag wordt gekozen.

We ontbijten in het restaurant en gaan dan met de metro terug naar het white house die vandaag niet afgezet is. Helaas wel schoonmaakmaandag, 2 grote kranen ervoor om het whitehouse schoon te spuiten....

We lopen langs het hotel om de zonnebrillen op te halen en gaan dan met de metro naar arlington cemetery, de militaire begraafplaats, mooi aangelegd en door de witte stenen die allemaal netjes zijn geplaatst in het groene gras ziet het er heel mooi uit. Ook John F. Kennedy en zijn vrouw liggen hier begraven.

Er liggen in totaal 400.000 graven, slachtoffers vanuit defensie over alle verschillende oorlogen ( wo1 en 2, korea, vietnam)

Er is een honorguard bij de tombe van de onbekende soldaat. Daar staat continu een erewacht die over een stuk van 50 meter heen en weer loopt met veel geklak van schoenen en geweer. Ieder half uur wordt de erewacht afgelost wat gepaard gaat met veel cermonie. De komende erewacht wordt samen met zijn geweer geinspecteerd, onberispelijk van tenue en geweer moet het zijn.  Wij lachen er wat om maar dit is voor de mensen van defensie in Amerika zeer belangrijk, en de erewacht is dan ook een erebaan!!

We vervolgen onze route naar het pentagon , de plek waar alle geheimen van defensie worden bewaard en nog dagelijk worden uitgevoerd, er werken 26000 mensen!! Een strenge beveiliging maakt in ieder geval aan mijn bezoek snel een eind. Ik had mijn paspoort niet bij me, alleen een rijbewijs en dat werd niet gehonoreerd. Dus Rob en de kids zijn de rondleiding gaan doen en ik ben buiten  gaan zitten. Er zijn geen fotos gemaakt want dat is ten strengste verboden, zelfs buiten om het gebouw is een verbod op het maken van fotos. Je camera of telefoon wordt ingenomen ivm het risico op spionage.

Kids en Rob komen na 1 1/2 uur enthousiast terug. Het is heel groot, veel vitrines met eren van mensen en tentoonstellingen van alle oorlogen en de voertuigen en wapens die daarbij zijn gebruikt.

Inmiddels gieren we van de dorst. Maar hoe vaak je buiten de steden ook eet en drink gelegenheden tegenkomt, in de stad zijn ze veel moeilijker te vinden. Binnen het openbaarvervoersysteem is geen drinken of eten te krijgen. Het is zelfs verboden op het metrotraject te eten of te drinken, hierop staat een boete of zelfs gevangenisstraf!!! Dus terug in het centrum direct drinken gehaald, poeh net niet uitgedroogd ;-)

We zoeken een plek om te eten en belanden ivm plotselinge regen in een familierestaurant, niet een goede keuze. We verbazen ons over de manier van werken, en het eten is erg matig. Dus het toetje dan toch maar weer bij de mac, lekker een ijsje of milkshake.

We hadden een metrokaart zodat we minder hoefden te lopen maar de teller staat aan het eind van de dag op 16 km......

Morgen moeten we om 10.00 uur in de bus naar New York zitten!!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marielle:
    14 augustus 2018
    Wat een afstanden leggen jullie af, gelukkig hebben jullie wel een retourticket naar huis 😇. Veel plezier in new york !!
  2. Wleenaers:
    14 augustus 2018
    dieuw je hebt alleen het pentagon niet gezien? voor de kinderen ook heel byzonder en leerzaam! dieuw je loopt nog boven je dagrecord! geweldige foto van rob
    zou zo de president kunnen zijn ,nu in de bus naar ny?
    heel veel plezier!!liefs