Bali 7-8-23

7 augustus 2023 - Canggu, Indonesië

Na een voor sommigen wat onrustige nacht door de jetleg werden we na een lekker ontbijtje opgehaald door onze gids.

onze eerste stop de koninklijke tempel van Mengwi. Sinds 1950 is de tempel openbaar , daarvoor was het sinds de bouw in de 16e eeuw alleen toegankelijk voor de koninklijke familie.

het hindoeïsme heeft veel rituelen en Putu heeft ons daar de beginselen van uitgelegd. Het geloof is belangrijk en bij hindoeisme gaat het om balans. Het goede en het kwade moet in evenwicht  zijn. Iedereen brengt dagelijks een dagoffer, dat is een klein mandje gemaakt van bananenblad of bamboe en daarin bloemen in de 9 kleuren van het hindoeïsme , koekjes of rijst en wierook en wordt neergelegd voor het huis op de stoep en besprenkelt met heilig water. Dit om de demonen weg te jagen . Verder zijn er ceremonies bij de tempels waar ook dagoffers worden gelegd en 6 x per maand grotere offers en ceremonies afhankelijk van de maan. De tempel heeft meerdere altaren en het aantal verdiepingen van het dak maakt duidelijk voor wie het altaar is. 1 dak is voor de enige god. Maar die god heeft verschillende taken en daar zijn de andere altaren voor. De rijstgodin, de goden van lucht, water en aarde, de god van de verschillende windrichtingen(8+het centrum =9) die weer gelijk staan aan de 9 kleuren. Het altaar met 11 daken staat voor de 9 kleuren en zwart en wit. Deze laatste 2 staan voor balans, ying en yang.

heel leuk om te snappen hoe een tempel is opgebouwd en welke logica daarin zit.

vervolgens zijn we naar een 600 jaar oude boom geweest, een joekel met immens veel wortels.

De 3e stop de prachtige rijst velden van jatiluwih. Een gebied van 500 hectare rijstterrassen. Sommige net ingepland, sommige planten al groter. Helaas is er recent geoogst dus niet de  rijstebloemen  kunnen zien. Een wandeling door de terrassen gemaakt. Prachtig maar wel zweten in de brandende zon midden op de dag.
het werk op de rijstterrassen wordt nog met de hand gedaan. Het omploegen gaat met een ploegmachine met benzinemotor die door een man wordt bediend die op blote voeten en tot zijn knieën in de drek achter de machine loopt. Vroeger werd ploegen mbv een koe gedaan. Nu staan er op veel plekken tussen de terrassen 1of 2 koeien in een hele kleine overkapping die eten en poepen. En dat laatste is de reden dat ze er staan, voor de bemesting. Laat de partij van de dieren het niet horen…Het oogsten gebeurd met de hand. Doordat het terrassen zijn kan het niet met een machine. Het waterirrigatiesysteem is geweldig en staat ook op Unesco’s werelderfgoed.

rijst wordt hier bij iedere maaltijd gegeten en ondanks de miljoenen kilos die per jaar worden verbouwd is er niet voldoende en wordt het ook van de andere indonesische eilanden ingekocht.

onze laatste stop is de tempel Tanah Lot. Een tempel die in zee ligt en tijdens vloed omringd wordt door de zee maar tijdens eb toegankelijk is.

deze is alleen toegankelijk voor hindoestanen, niet voor publiek maar het is een plaatje om te zien met het opspattende zeewater.

Weer terug in Canggu eten we weer aan het strand en pakkennwe weer in. Morgen per boot naar het eiland nusa penida

1. Marielle:
    7 augustus 2023
    Wat een mooie culturele dag! En inderdaad een prachtige zonsondergang. Jullie hebben het leuk dat is goed te zien en te lezen. Liefs!