Helikoptervlucht

21 augustus 2019 - Waikoloa Village, Hawaii, Verenigde Staten

20-8

het wekkertje loopt om 5.30 af omdat we om 8.15 moeten melden op vliegveld Hilo aan de andere kant van het eiland. Zo’n 1 1/2 uur rijden maar neurotisch als ik ben houden we rekening met files, lekke band , tsunami, en tornado dus nemen we wat extra tijd. Ik hou namelijk echt niet van te laat komen , daar word ik heel gestresst van en dat willen we natuurlijk niet. De anderen zijn een stuk minder blij met mijn neurose zo vroeg in de ochtend.😬

Je raad het al inclusief file zijn we om 7.30 uur op de plaats van bestemming😁

Om 8.15 de veiligheidsinstructies en dan richting de helikopter. Spannend, dit hebben we allemaal nog nooit gedaan!!

lotte en Joep zitten naast piloot steve en de andere 4 erachter. Rob en ik in het midden in het kader van balans. Een helikopter maakt een bak met herrie maar met de koptelefoons wordt dat geluid weggefilterd en kun je wel met elkaar praten. We stijgen op wat altijd wat met de neus naar voren is en dat gaat heel soepel. We zitten zo in de lucht en het is prachtig!!

Steve vertelt ons de geschiednis van de vulkaanuitbarstingen en de gevolgen ervan en vanuit de lucht kun je dit goed zien. Je ziet lavastromen van uitbarstingen in de jaren 50 met inmiddels weer begroeiing, uit de jaren 80 met een lichte begroeiing en de gitzwarte velden van de laatste uitbarsting die tot 30 april 2018 heeft geduurd. Vanuit de lucht zie je hoe sommige huizen gespaard zijn gebleven omdat ze net buiten de stroom lagen maar steve vertelt ons dat er hele dorpen zijn overspoeld door de lava en zijn verbrand/verdwenen.

bij lava is het zo dat de bovenlaag wel uithard maar dat eronder nog stromend lava kan zijn waardoor lavatunnels ontstaan of opeens een nieuwe krater kan ontstaan waarbij lava naar de oppervlakte komt. We zien verschillende openingen van lavatunnels en kraters.

midden in een zwart veld is een halfronde groene krater te zien , dit was een kratermeer maar bij de laatste uitbarsting stroomde lava in het meer en binnen 90 min was al het water verdampt!!

we zien af en toe nog stoom uit de grond komen, na een jaar is de grond zeker nog niet afgekoeld.

We bewonderen de nieuw gevormde rotsen in zee en de zwarte stranden die er zijn ontstaan.

vervolgens vliegen we naar een groen stuk kust waar we de akaka waterval zien. Een plaatje vanuit de lucht.

N a een klein uur zit de vlucht erop, het was fantastisch!!

Na een ontbijtje rijden we naar de akaka waterval om die ook van dichtbij te bekijken. Ligt prachtig tussen veel tropisch groen en valt 135 m naar beneden!!

Het is hier mooi groen maar dat betekent ook veel regen. In het oosten van big island regent het 11 inches (=ruim 27 cm!) per maand, in het westen is dat maar 11 inches per jaar!

Van de 15 verschillende klimaten die er zijn heeft big island er 11 dus van droog en warm tot koude toendras op de bergen. Een gevarieerd klimaat betekent ook een gevarieerd landschap!

in de middag rijden we naar een macadamianoten farm. Net als bij de ananasplantage is de uitleg minimaal en valt wat tegen maar we mogen wel alle smaken proeven en sluiten steeds opnieuw aan in de rij als er een nieuwe medewerker achter staat, mmmm!!

Hiermee sluiten we ons hawaii avontuur af. Morgen slapen we uit en pakken we in. Om niet helemaal zweterig in het vliegtuig te zitten gaat we s middags naar de bioscoop om de nieuwe lionking te gaan kijken, lekker in de airco. Daarna ergens eten en vervolgens om 1930 de auto inleveren en om 21.39 vliegen we naar san francisco. Na 2 uur wachten gaan we door naar washington waar we weer ruim 2 uur wachten en dan de laatste vlucht naar amsterdam waar we vrijdagochtend om   7.15 verwachten te landen

1. Walter:
    21 augustus 2019
    Wat een belevenis boven zo'n krater. De enige keer dat ik zoiets gezien heb was in Catania op Sicilië, toen de etna een jaar daarvoor was uitgebarsten. De lavastromen liepen toen inderdaad nog ondergronds.
    Morgen een hele goede terugreis en laat bij de verschillende landingen even weten, dat dat gebeurd is. Liefs papa
  2. Marielle:
    Wauw wat een spectakel! Een mooie ervaring. Een heel goede tergreis, 💋💋
  3. Diana:
    21 augustus 2019
    Wat hebben jullie veel gedaan en gezien,
    Een hele belevenis!
    Goede terugreis😘
  4. Jes:
    22 augustus 2019
    Prachtig jongens, nu in de lucht op weg naar huis. Tot morgenochtend 😄