Wai’po valley

20 augustus 2019 - Waikoloa Village, Hawaii, Verenigde Staten

19-8

We laten de kinderen vanmorgen uitslapen, dat betekent dat ik ze om 8.30 uur wakker maak😁 Na weer een heerlijk ontbijtje buiten op het terras pakken we de spullen weer in om richting het noorden te rijden. Daar ligt Wai’po valley. Een prachtig groene vallei tussen 2 bergen in. In de vallei wonen ongeveer 50 mensen vaak zonder stromend water of elektriciteit. En leven van de landbouw van taro. Een plant waarvan de wortel wordt vermalen tot een soort meel die gebruikt wordt voor een lokaal product Poi, een soort paarse plakkerige pasta die bij vis of groentes wordt gegeten.

Vanaf de rand van de vallei ziet het er prachtig uit, mooi groen. Aan beide kanten bergen die bijna recht omhoog lopen en 700 meter hoog zijn en de blauwe oceaan die op het zwarte zandstrand kabbelt. Nu zijn de golfjes 0,5 m maar in de wintermaanden (nov-febr) zijn de golven hier tot 10 meter en komt de wereldtop van de surfers om die golven te bedwingen!

Je mag de vallei niet inrijden met een normale auto dus pakken we een tour in een 4x4 busje en dalen af, het is gigantisch steil, het daalt met meer dan 30%, het weggetje is 1 baans met om de zoveel meter een passeerhaven en is niet of nauwelijks geasfalteerd!! We zijn blij met een ervaren chauffeur!! Hij vertelt ons over het leven in de vallei en over de planten die er groeien. Prachtige rode bloemen waar je een druppel nectar uit kan drinken wat een energieboost geeft, quava een vrucht lijkend op de passievrucht en ruikt naar grapefruit, de noni een wit knobbelige vrucht die geneeskundige krachten wordt toebedeeld en daardoor heel duur is als er sap van wordt gemaakt. Maar de geur is verschrikkelijk, oude vieze tenenkaas!! En het schijnt ook zo te smaken dus dat hebben we overgeslagen.

We rijden op grind en stenenweggetjes en door glasheldere riviertjes en beekjes. De vallei is van de zee tot de berg 7 miles diep en overal groeien planten/bomen met avocados, bananen, breadfruit,quava, noni, kokosnoten. Qua eten zijn de mensen praktisch zelfvoorzienend. Vlees jagen ze op de wilde zwijnen en de tigerpawns ( garnalen) in de rivier.

Na onze tocht rijden we nog even naar een strandje en lezen en relaxen wat.

morgen vroeg op dan hebben we de helikoptervlucht!!

1. Walter:
    20 augustus 2019
    Prachtig. Voor mij vanavond toch maar een "opperdoezer"!
    Leuke foto met zijn zessen tegen die bergwand. liefs Papa
  2. Wleenaers:
    20 augustus 2019
    Gaaf allemaal!! Het snorkelen is toch een grote passie!
    Wat een indrukken! Genieten! Liefs mam
  3. Marielle:
    20 augustus 2019
    Hi hi mam loopt met reactie wat verhalen achter...😝. Die quava's zijn lekker toch? Spannend met de helicopter, redt Rob het een beetje met zijn hoogtevrees?
  4. Jes:
    22 augustus 2019