Volcano national park

18 augustus 2019 - Waikoloa Village, Hawaii, Verenigde Staten

17-8

we ontwaken met uitzicht op de groene bergen, heerlijk!

we starten rustig op en vertrekken om 900 uur richting volcano national park. Een rit van bijna 2 uur door een landschap van soms zwarte kale lavavelden en soms begroeide lavavelden. Het blijft bijzonder om te zien.

In het volcano national park liggen verschillende vulkanen. Mauna loa en de kilauea. Deze laatste is actief geweest tot de zomer in 2018. Er is veel land door de lavastromen bedolven. Een dorp aan de kust volledig weggevaagd en er is uitbreiding van het eiland gekomen door lava dat in de zee is gestroomd, het eiland heeft er 500km2 bij gekregen!!

sinds de zomer van 2018 is er geen activiteit meer in de vulkanen en is ook nergens op het eiland een actieve lavastroom te zien.

We rijden de chain of craters route. Een weg vanaf de top van de kilauea tot aan de zee. Er zijn verschillende uitkijkpunten waar je in de kraters kunt kijken, soms loop je over zwarte stenen velden en soms door stukken tropische vegetatie, heel bijzonder!

Lava is heet vruchtbare grond maar heeft lang nodig om af te koelen en als het echt steen is groeit er weinig. Als voorbeeld, een uitbarsting in 1959 duurde 36 dagen maar het koste 36 jaar voordat er wat groeide!

De planten die er groeien zijn allemaal van het soort vetplant dus weinig water nodig maar soms wel weer met hele gekleurde bloemen.

In de delen waar veel regen valt wisselen zwarte velden zich af met tropische begroeiingen waardoor je zo van de ene in de andere wereld stapt.

In de loop van de route zie je hoeveel land zich heeft gevormd . De originele klif is nog te zien. Inmiddels ligt kilometers verder de nieuwe klif die indrukwekkend steil en hoog is en waar de golven tegenaan beuken. Dit zorgt weer voor erosie waardoor het eiland langzaam weer iets kleiner wordt.

we wandelen een route langs de kust, indrukwekkend. We verlaten het park en rijden naar de zuidwestkust waar het dorp kalapana deels door de lava is bedolven. Als we er komen houdt de weg letterlijk gewoon op!!

we nemen een route langs de kust die prachtig is, alsof we in een tropisch regenwoud rijden met dichte begroeiingen over de weg als tunnels. We verwachten apen maar die zijn er niet....wel weer de plotselinge overgang van regenwoud naar een strook zwart lavagesteente van 50 m en dan weer regenwoud. Je kunt precies de weg zien die de lava heeft afgelegd

We vervolgen onze weg naar huis en ploffen daar lekker onderuit.

Morgen staat snorkelen en hopelijk zwemmen met spinnerdolphins op het programma

1. Wleenaers:
    18 augustus 2019
    Jullie gaan toch ook nog met de helicopter boven de lavastroom? Meer avontuurlijker kun je het niet krijgen!
    Dit alles moet toch diepe indrukken achterlaten.wat zijn spinnerdolfijns? Veel plezier! Liefs mam
  2. Jes:
    18 augustus 2019
    Heel bijzonder dat lavasteen ..mooie foto’s. Die van Merel met groene staarten het mooist😃
  3. Marielle:
    20 augustus 2019
    Een lavastroom in 2018... dat is verdomd kort geleden!!