Big island

17 augustus 2019 - Waikoloa Village, Hawaii, Verenigde Staten

16-8

vandaag vertrekken we naar het laatste island Big island Hawaii. Dit is het grootste eiland die ook nog altijd groeit door actieve vulkanen die lava in zee stromen.

Het is een vlucht op papier van 39 min maar vanaf stijgen tot landen zijn we er in 25 min! Uitstappen is zonder slurf. Gewoon vanuit het vliegtuig lopend naar de gate en grappig genoeg zijn de gates gewoon buiten! Wel een overkapping maar je zit letterlijk naast de vliegtuigen te wachten, er speelt een hula bandje met 2 huladanseressen, heel relaxed allemaal. Koffers arriveren zoals altijd snel en bij de autoverhuur zijn we ook zo op pad.

Het landschap is hier heel anders! We rijden op een weg door lavagesteente. Zwarte vlaktes waar niets groeit en er uitziet als een opgedroogde koeienvlaai! Een stuk verder begint wat gras en struiken en wanneer we bij ons dorpje aankomen is het prachtig! Groen en oogt mooi! Ons huis is een aangename verrassing. Een enorm huis en heel luxe afgewerkt. 3 Slaapkamers met allen een eigen badkamer afgewerkt in marmer. Onze slaapkamer heeft naast de luxe badkamer met bubbelbad ook nog een buitendouche op het balkon en een inloopkast! Rondom verschillende grote balkons die uitkijken over de bergen en de zee, idyllisch!!

We vullen de voorraden eten en drinken weer aan en rijden dan richting keauhou bay. Een baai aan de oostkust waar we gaan snorkelen bij de mantarays. Dit zijn de grootste roggensoort die er is met een spanwijdte van enkele meters. Ze bewegen zich ook voort  met een soort vliegbeweging door het water. Ze hebben een enorme bek die ze open zetten om zoveel mogelijk plankton te kunnen eten/filteren uit het water. Ongelooflijk die beesten zijn zo groot en voeden zich alleen met de kleinste diertjes uit de zee!!

we starten de tocht met het aantrekken van wetsuits, en dat staat me nog steeds enig...

op de catamaran zitten we voorop in de netten en varen we richting zonsondergang, een prachtig gezicht! We zijn bofkonten: zonsopgang op de vulkaan en zonsondergang op zee.

Als de zon onder is wordt het snel donker en varen we terug richting de kust waar manta ray village is. Er wordt een drijfconstrucuctie in het water gebracht waar wij ons aan moeten vasthouden en met een ‘noodle’ , dit is een drijfelement, onder de enkels kunnen we horizontaal in het water blijven liggen. Aan de constructie zitten lampen die blauw licht in het water schijnen waar de plankton op af komt en die krioelen door het water en als we nog bezig zijn om ons te installeren verschijnt de eerste mantaray al!! Gigantische beesten die sierlijk door het water gaan! We schrikken als er opeens 1 met wijd open bek letterlijk 10 cm langs onze gezichten gaat, wauw!

Uiteindelijk zijn er 3 mantas die 45 min steeds maar zo langszwemmen, waarbij je ze van heel dichtbij kunt zien, waanzinnig gaaf. Dit is wel echt een activiteit voor de bucketlist, echt super.

Na 45 min moeten we het water uit en is het voorbij. We vonden dit unaniem geweldig om mee te maken.

Thuis badderen en douchen we het zout van ons af en gaan voldaan slapen

1. Walter:
    17 augustus 2019
    Ik vind het niet "erg "om dit via de E-mail te zien!
    liefs papa
  2. Jes:
    17 augustus 2019
    Geweldig ... lijkt me ZO gaaf !!
  3. Wleenaers:
    18 augustus 2019
    Waauw, als datgeen vakantie is! Heerlijk jullie ondernemen van alles,kunnen de ;oudjes; het ook nog bij benen?
    Nog een paar dagen veel genieten!!! Liefs mam
  4. Marielle:
    20 augustus 2019
    Mantarays zijn dus niet gevaarlijk. Ik word bij het woord mantaray altijd wat zenuwachtig....