Fietsen vanaf vulkaan Haleakala

16 augustus 2019 - Kihei, Maui, Hawaii, Verenigde Staten

15-8

Vandaag worden we midden in de nacht opgehaald om de zonsopgang op de uitgedoofde vulkaan Haleakala ( 2969 m hoog)te gaan bekijken en daarna naar beneden te fietsen.

Het is even spannend of de administratie wel goed is gegaan daar want als ik een dag ervoor bel om te bevestigen hebben zij een dag eerder in de agenda staan maar het kan alsnog en we worden om 2.00 AM ( dat is 2 uur ‘s nachts!!) opgehaald bij ons appartement.

Allemaal stralende koppies als ik ze om 1.15 uur wakker maak (not!!) en staan we om 200 uur buiten waar niemand verschijnt...... Gelukkig arriveert om 2.30 uur de bus die ons ophaalt, ja de lay-back stijl he, half uurtje later is heel gewoon, ook midden in de nacht.

we worden naar het verzamelpunt gebracht waar we helmen en regen/windpakken krijgen en waar we gewaarschuwd worden voor de kou op de berg. We hebben de afgelopen weken steeds temperaturen van 30+ gehad maar met de wind op de berg zal het rond de 8 graden voelen.

We rijden in anderhalf uur de berg op, het is helder op de top dus kunnen we prachtig uitkijken hoe de zon opkomt, hoe in het uur vooraf de lucht steeds meer de kleuren van de regenboog aanneemt en het langzaam licht wordt. Een magisch gezicht! We vergeten bijna dat dit wondertje van zonsopgang iedere dag gebeurd maar het is een voorrecht om het op deze plek te mogen meemaken.

Het is zoals al werd verspeld erg koud en de wind snijdt door je heen dus de regen/windpakken komen als geroepen en nadat ze allemaal hard moest lachen dat ik voor iedereen handschoenen meenam naar Hawaii zijn ze er nu maar wat blij mee!!!

Het moment dat de zon opkomt zingen de mensen van dit natuurpark een lied om de zon te begroeten.

Wij gaan met de bus een stukje terug waar we een plant bewonderen die letterlijk zilverkleurig is eruit ziet alsof hij op de maan groeit en deze vulkaan is de enige plek ter wereld waar het groeit. Wanneer de plant bloeit komen er bloemen aan die familie zijn van de zonnebloem. Als de bloem is uitgebloeid gaat de plant dood.

Vervolgens stappen we op de fiets en is het keihard downhillen!! We hebben in de 26 miles die we afleggen amper hoeven fietsen alleen moeten remmen om niet uit de vele haarspeldbochten te vliegen. Een geweldige ervaring in een prachtige omgeving. De temperatuur stijgt snel als we afdalen dus bij iedere stop gaan er wat laagjes kleding uit.

onderaan de vulkaan ligt het dorpje Pa’ia waar we een welverdiend ontbijt nemen. Daarna worden we teruggebracht naar ons appartement. We hebben het gevoel dat het al avond is maar het is 1130 uur! Rob en ik slapen een uurtje en de jeugd kijkt een film, vanmiddag lekker relaxen bij het zwembad en de spullen pakken. Morgen vertrekken we naar onze laatste bestemming big island Hawaii, wat gaat de tijd snel, maar we gaan er nog vol van genieten er staan nog mooie activiteiten op het programma.

1. Walter:
    16 augustus 2019
    Indrukwekkend wat ik allemaal zie langs komen.
    Al vraag ik mij wel af of jullie - jullie outfit ziende - wel op Hawai verblijven. Onze temperatuur hangt er ergens tussen: 20 a 22 graden. Ik was vergeten te zeggen, dat die garnalen er zeer goed uitzagen !!! Ga zo door en maak een paar mooie opnamen vanuit de helikopter.
    Liefs papa
  2. Marielle:
    20 augustus 2019
    Zingende locals om de zon te begroeten, dat had ik ook wel willen meemaken!