13-8 ubud

14 augustus 2023 - Ubud, Indonesië

Vandaag staat het beklimmen van de vulkaan agung batur op het programma. Voor Pim nog niet haalbaar en ik blijf bij hem maar de andere 4 staan ‘s nachts om 2.00 uur klaar. Putu rijdt ze naar het startpunt waar het krioelt van de auto’s en mensen. Ze hebben een eigen gids en beginnen in het donker met een zaklamp aan de beklimming. Dit is niet voor mietjes!!! Een zeer steile wandeling die veel vraagt van de kuiten ( ik zie weer een massage aankomen..)Het eerste uur is voornamelijk heel steil maar nog wel over een pad. Helaas beginnen dan de darmen van Lotte te protesteren. Gelukkig wel een toilet bij het eerste rustpunt maar niet 1 waar je blij van wordt!!! Rob blijft bij Lotte en Joep en Merel gaan verder met de gids en dan wordt het echt uitdagend. Er is geen pad maar het is als een geit klimmen over rotsen. Een forse inspanning maar na een uur zijn ze op de top. Het is bewolkt wat een bijzonder uitzicht geeft. Ze staan boven de wolken! De zon laat zich minder zien maar het blijft een plaatje. Het is wel koud boven op de berg!!

De terugweg is een enorme uitdaging. Over kleine en grote rotsen steil naar beneden maakt de nodige glijpartijen maar ze komen zonder kleerscheuren weer beneden! Een forse inspanning vraagt ook om ontspanning en Putu brengt ze naar de warmwaterbronnen waar ze heerlijk kunnen bijkomen. Na dit lekkere herstel gaan ze naar de warertempel pura tirta empul. Hier is een reinigingsritueel met heilig water. De mensen zowel balinesen als toeristen staan hier in de rij voor dit ritueel. Putu vertelt hier uitgebreid over. Het is echt heel leuk om van een balinees zelf alle gebruiken van het land te horen. Tegen 1400 uur is iedereen weer terug bij het hotel, moe maar voldaan en wordt er de rest van de middag gelezen/spelletjes gedaan/social media bekeken. ‘S avonds gaan we eten in een sushirestaurant. Heel gezellig op een binnenplaats zitten en heerlijk gegeten. Er wordt afgesloten met een ijsje bij een tentje langs de weg en dan duikt iedereen moe het bedje in.

1. Walter:
    14 augustus 2023
    Toch een andere manier van vakantie vieren dan hier of in Turkije. Midden inde nacht je bed uit en je leven wagen op de helling van een vulkaan.
    Maar de kick zal enorm zijn. Jammer van al die sanitaire stops. Wellicht dat “ rijst “ helpt als je dat kunt krijgen?! Wij doen het iets rustiger: ik ga vanmiddag golfen met Pepijn en Mark, en daarna een bezoekje brengen aan Loetje.
  2. Wleenaers:
    14 augustus 2023
    Blij zulke leuke verhalen te lezen! We leven intens mee!!jullie hebben nu allemaal de darmproblemen gehad? Hoop het ! Genieten en voorzichtig liefs mam
  3. Mark:
    14 augustus 2023
    Mooie avonturen! En vroeg opstaan geen probleem voor de jeugd zeker 😃 heel veel plezier…hier vanmiddag weer de jaarlijkse golftraining 👊
  4. Marielle:
    16 augustus 2023
    Nu ga ik enorm hopen op Indonesisch eten bij jullie, ben ik gek op! Wat een leuke verhalen allemaal!