Ubud12-8-23

12 augustus 2023 - Ubud, Indonesië

Vandaag staan bezienswaardigheden van Ubud op het programma maar helaas heeft Pim nu de bali belly en blijft hij naast het toilet in het hotel en blijft Rob bij hem. De anderen gaan na een lekker ontbijt met onze gids mee die ons afzet bij campuhan ridge walk. In het overvolle centrum van Ubud loop je een pad in en binnen 20 meter verstompt het geluid van de stad en sta je in een groene omgeving. Een mooie wandeling waarbij je tussen allerlei groene planten bomen loopt. We komen ook weer het plantje tegen die we 6 jaar geleden voor het eerst in Australië zagen. Als je aan de blaadjes komt dan vouwen de blaadjes zich dicht, echt heel grappig.

Aan het eind van de wandeling staat Putu alweer klaar om ons naar de volgende lokatie te brengen, de watertempel van Ubud. Een mooi complex als verering van de godin van onderwijs. We moeten ons geheel bedekken met sarong en jasje en een hoofdstuk op maar dat staat ons natuurlijk geweldig. De tempel is extra versierd omdat er vandaag een ceremonie is. De hele ochtend zien we al vele dagofferingen die veel groter en meer zijn dan de andere dagen en de mannen zijn in wit gekleed en hebben bloemen in hun hoofdstuk of achter hun oren. Dit om zuivere en schone gedachten te hebben. Lijkt me leuk om in Nederland ook in te voeren, staat heel vriendelijk!!  Vanwege de ceremonie mogen we ook niet bij de altaars kijken. Door de vele offeringen ruikt de hele stad naar wierook.

Onze volgende stop is het Ubud paleis. Tot 1945 was indonesie een koninkrijk met allemaal verschillende koningshuizen maar werd toen een republiek. De koninklijke familie heeft sindsdien officieel geen functie meer maar als de gemeente iets wil beslissen wordt de oude koninklijke familie wel om hun advies gevraagd. Ook hier zijn de beelden aangekleed met doeken en bloemen ter ere van de ceremonie. 12 augustus is de ceremonie voor het danken van de natuur en zijn bronnen. De offers zijn dan ook veel fruit en ander eten wat uit de natuur komt. De grote offers bij de tempels bevatten veel groente, rijst en vlees naast de vele bloemen. Na de verering en bidden worden de bloemen bij de altaars achtergelaten en gaat het eten mee naar huis waar een maaltijd voor de hele familie van wordt gekookt en gezamenlijk wordt gegeten.

We gaan dan even terug naar het hotel om te kijken hoe het met Pim is en of hij al in staat is om mee te kunnen maar hij heeft nog te vaak een toilet in de buurt nodig, arme Pim.

We gaan dan met zijn 4-en naar monkey forrest. Een park in Ubud waar ruim 1200 makaak apen vrij rondlopen. Geweldig om daar rond te lopen. We zien veel jonge aapjes, de jongste een week oud die zijn best doet om aan een tak te blijven hangen, zo schattig. Soms struikel je er bijna over. Maar ze zijn ook brutaal, zien ze een rugtas dan gaan ze erop af om naar eten te zoeken. De handen van de aapjes zijn precies onze handen , bijzonder om te zien.

Putu brengt ons na afloop weer naar het hotel waar Pim zich iets beter voelt maar nog niet kan eten, drinken lukt gelukkig wel. We brengen een paar uur bij het zwembad door en Rob en Lotte laten zich masseren bij een lokale massagesalon waar er heel veel van zijn en komen helemaal ontspannen terug.

We gaan met zijn 5-en een hapje eten en dan vroeg slapen. Vannacht om 2.00 uur staat Putu klaar om Rob,Lotte,Joep en Merel naar de vulkaan te brengen zodat ze die voor zonsopgang kunnen beklimmen om daar de zonsopgang te bekijken. Pim en ik blijven in het hotel zodat Pim wat meer hersteltijd heeft

1. Marielle:
    12 augustus 2023
    Hoop dat ook Pim weer snel herstelt… tja is negatieve bijkomstigheid van tropenreizen, maar duurt gelukkig vaak niet lang. Schattig die aapjes. Jullie zien mooie dingen 💋
  2. Walter:
    12 augustus 2023
    Een mooi verhaal met plaatjes. Alles bij elkaar toch veel indrukken op zo’n dag.
    Maar daarna altijd een hotel met zwembad om te relaxen. Jammer van detweedeling maar wellicht morgen weer kompleet ( Imodium?). Slaap lekker.
    Liefs papa