15-8 ubud

15 augustus 2023 - Ubud, Indonesië

Vandaag even niet uitslapen. We worden om 8.15 uur opgehaald om downhill te gaan fietsen vanaf kintamani vulkaan. We worden per taxi opgehaald en na een half uur rijden stoppen we bij een koffieplantage en krijgen daar uitleg over de traditionele manier van koffie maken, het branden gebeurd hier nog in een pan boven het houtvuur, dan stampen in een grote pot en het zeven van de koffie. Bijzonder is hier de Luwak koffie. De koffiebonen worden gegeten door de luwak , een soort kat. Hij kauwt de bonen niet maar in zijn maag ontstaan er processen met enzymen die de smaak verbeteren en de kat poept de bonen heel uit, ze worden gewassen en dan de schil eraf gehaald en dan hetzelfde  proces van branden stampen en zeven.

We eindigen de rondleiding met een proeverij van koffie en thee die ter plaatse worden gemaakt en krijgen er balinese snacks bij. Gebakken banaan in een deegjasje, plakkerige kokoscake( lekker) plakkerige banaancake ( ook lekker) en plakrijst die zoet gemaakt is met suiker en banaan ( mwoah, niet mijn smaak)

De verschillende theetjes zijn mierzoet maar de mangosteen en lemongras thee zijn lekker.

Koffie drinken we natuurlijk nooit maar de avocadokoffie was eigenlijk wel lekker, de moccasino kreeg merels goedkeuring. De luwak koffie was niet aan ons besteed, naast het feit dat we niet van koffie houden leek dit een slap aftreksel van de sterkere balinese koffie.

Na de lekkere thee en koffie in het winkeltje te hebben gekocht gingen we verder naar de top van de berg. Een prachtig uitzicht op Batur Agung die door merel en joep beklommen is. Vervolgens allemaal een mountainbik en achter onze gids , agung, aan . Een man van 2e helft 60 die uitgebreid vertelt over wat we zien onderweg. Het is met recht downhill, geen kramp in de kuitjes of bovenbenen maar vooral in de handen van het continu in de remmen moeten knijpen!!

We komen langs de velden waar fruit en groente wordt verbouwd. Veel mandarijnen, chilipeper, witte kool en de bloem afrikaantje, al mag dat in Nederland geloof ik niet meer zo heten maar jullie snappen direct welke ik bedoel.

Al het werk op het land gaat hier met de hand…. En de mensen groeten of zwaaien naar ons als we langs fietsen. Zo vriendelijk!!! De mensen op het land werken hard!! Vervolgens stoppen we bij een basisschool waar we binnen mogen kijken. Kinderen allemaal in schooluniform en net aan het buitenspelen zodat wij een klaslokaal kunnen bekijken. Een vierkante ruimte met houten tafels met houten bankje voor 2 kinderen. En een schoolbord voorin. Sober ingericht dus. Maar de kinderen stralen allemaal.

De volgende stop is een balinees huis. We begrijpen dat een woning altijd op dezelfde manier wordt gebouwd. Bij binnenkomst in het midden het altaar/podium voor ceremonies. In het noorden de ruimte waar bruiloften worden gevierd of andere feesten en anders gebruikt wordt als slaapplaats voor de grootouders. Aan de linkerkant de familietempel voor bidden en de offers. In het zuiden de losse keuken waar op hout wordt gekookt. Binnen krijg je acuut roetlongen van de geur  die er hangt, oma zit daar de bakjes van palmblad te maken voor de offers de volgende dag.

Centraal het woonhuis voor het gezin waar de dochters des huizes tasjes haken waar we er natuurlijk 1 van hebben gekocht.

Verder fietsend of eigenlijk remmend komen we bij de rijstvelden waar we doorheen kunnen fietsen. Ook daar staan mannen en vrouwen tot hun knieën in de modder om te ploegen en te zaaien en groeten ons als we langskomen. De mensen zijn hier genetisch echt een stuk vriendelijker dan wij europeanen. Kinderen zwaaien als je langskant en je krijgt altijd een brede grijns.

Onze fietstocht eindigt bij een warung waar we nasi of mie goring eten.

Daarna weer terug naar ons hotel waar we even bijkomen en relaxen.

‘s Avonds lopen we Ubud in naar een restaurant. Er zijn er honderden en op de hoofdstraat is het nog steeds een enorme drukte met autos en scooters. Helaas kennen ze niet het concept cafe. Je gaat ergens eten en dan is de avond eigenlijk klaar. Nu is dat voor ons niet zo erg want morgen worden we weer om 800 uur opgehaald, een dagje voor de jeugd, quad rijden en daarna raften!!!

1. Wleenaers:
    15 augustus 2023
    Fijn jullie zo stralend te zien! Jullie zien een hoop hè?
    Koester het ,kan niemand je meer afnemen. Blijf genieten en blij
    Liefs pap en mam
  2. Jess en pino:
    15 augustus 2023
    Superleuk allemaal te lezen wat jullie meemaken! Geniet er nog even van!!