18-8-23 Munduk

18 augustus 2023 - Munduk Village, Indonesiƫ

Vanmorgen mocht iedereen uitslapen maar door het ritme was iedereen al vroeg wakkeršŸ˜‚

Ze hebben hier iets van 1000 hanen die allemaal voor zonsopgang gaan kraaienā€¦..

Ontbijt in het hotel was of continentaal ( toast met jam) of balinees, oliebollendeeg met banaan erin en karamelsaus erover, en groene poffertjes met kokos, heerlijk!!!

Putu staat zoals altijd weer stralend klaar en brengt ons naar de start van onze jungletrekking. De gids daar heet ook Putu dus dat is makkelijk.

Hier in bali krijgt de eerstgeborene altijd de naam Wayan, Putu of Ni Luh.

Het tweede kind heet Made, Kadek of Nengah. Het derde kind heet Nyoman of Komang. Het vierde kind heet ketut. Een eventueel vijfde kind krijgt 1 van de 2 overgebleven namen van de eerstgeborene etc. De regering is hier wel bang voor het uitsterven van de naam ketut omdat de indonesiers vaak 2 of 3 kinderen hebben.

We maken een wandeltocht door het bos waar Putu ons vertelt over de planten en vruchten. Wat te eten is en wat niet. Ergens midden op een heuvel is een kleine plantage van de lokale bevolking daar ( 10 gezinnen) met chilipepers, taro, koffie.

Hij laat ons het hart van een stengel eten die in het begin wat zoet smaakt maar daarna zuur wordt, en dat klopt!!

Na een goed uur wandelen komen we bij een open plek aan het water bij een tempel. In het water liggen originele kanoā€™s waarmee we over het meer naar de andere kant varen. Waar een hele oude tempel staat uit 1600. Er groeien waterplanten op de stenen, en varens en gras maar doordat het zacht steen is kan het niet zo verwijderd worden want dan brokkelt het steen af. Persoonlijk vind ik het wel wat hebben die begroeiing.

Onze vaste Putu neemt ons weer over van onze tijdelijke Putu en brengt ons naar een restaurant waar we opnieuw honderd traptreden op moeten maar dan gaan eten met een geweldig uitzicht!!

De beentjes zijn wel een beetje moe en na het eten relaxen we even en gaan dan lekker spelletjes doen in de schaduw.

ā€˜s avonds eten we bij een van de warungs in het straatje bij ons hotel

Morgen trekken we verder naar het noorden naar Lovina

Fotoā€™s

1. Wleenaers:
    18 augustus 2023
    Leuk wat lokale nieuwtjes te lezen! Doe je goed ,blij dat jullie zo genieten ga zo door !
    Dikke kus mam
  2. Walter:
    18 augustus 2023
    Opvallend hoe leuk en lekker jullie iedere dag eten
    En interessant hoe de naamgeving in Indonesiƫ is.
    ( of alleen op Bali ?) genoeg stof voor een boekje over Bali, Dieuwertje.