Munduk 17-8-2023

17 augustus 2023 - Munduk Village, Indonesië

Vanmorgen wakker geworden met regen!!!! Een donkere lucht en natte straten. Maar het hotel verstrekt paraplu’s zodat we droog naar ons ontbijttentje lopen. Heerlijke fruit en smoothiebowls, lekker 😋

Bij terugkomst bij het hotel staat Putu al klaar om ons naar Munduk te brengen. Een piepklein dorpje in de bergen.

Onderweg stoppen we bij Ulun Danu Tempel, een mooie tempel en prachtig terrein aan het Beratan meer. Door de laaghangende bewolking heeft het meer een mystieke uitstraling. Er wordt door een aantal hindoes gebeden. Degene die de leiding heeft ringelt met een belletje zolang horen de mensen te bidden. Dit is geen vaste tijd maar is ter oordeel van degene die de bel ringelt. Het is gestopt met regenen en langzaam trekt de bewolking weg waardoor er prachtige plaatjes te maken zijn!

In dit kleine dorp zijn 3 geloven: hindoeïsme, boeddhisme en islam. Zonder wanklank respecteert men elkaars overtuigingen. De tempels en moskee liggen op 1 terrein en er is nooit gedoe over religie, hoe mooi als de wereld daar een voorbeeld aan zou nemen!

Onze volgende stop is bali handara gate, deze toegangspoort naar een resort en golfbaan is een hotspot om foto’s te maken en wij gaan ook in de rij. Dit was entertainment, stellen die honderd foto’s willen in allerlei ingestudeerde standjes, hilarisch!!! Met name de aziaten maken er een heel ritueel van. Er zijn 10 mensen/stellen/gezinnen voor ons en we wachten ruim een uur. Van ons 3 foto’s en toen waren we klaar. Voor instagram moeten foto’s altijd mooier dan het daadwerkelijk is dus hier doen ze een spiegeltje onder de camera waardoor het lijkt als je aan water staat en alles prachtig reflecteert maar in werkelijkheid is het gewoon een straat waar je op staat😂

Vervolgens rijden we verder de berg op naar een prachtig uitkijkpunt op 2 meren, ook wel tweelingmeren genoemd. Tamblingan en Buyan. Plaatjes zijn het in het dal tussen bergwanden. Hier lopen ook weer de makaak aapjes rond.

Ons hotel is op een prachtige plek met waanzinnig uitzicht. We gaan lunchen bij een warung , ook weer met een geweldig uitzicht op de bergen.

De middag brengen we door met spelletjes en borrel. ‘s Avonds eten we in 1 van de spaarzame restaurantjes.

Morgen gaan we een wandeltocht door het bos maken en dan per kano het meer over. We zagen de afstand en die is flink , kinderen al enigszins in paniek😁

1. Marielle:
    17 augustus 2023
    Prachtige foto’s! Geweldig hoor jullie reis, veel variatie. Veel mooie herinneringen!