Washington

12 augustus 2018 - Washington D.C., Verenigde Staten

12-8

Vanmorgen mogen de kids uitslapen. Om 9.45 uur maken we ze wakker en vertrekken we richting het witte huis, dat is maar 900 meter bij ons hotel vandaan. Als we er 3 blokken vandaan zijn zien we een overmacht aan politie en is alles binnen 2 blokken rondom het witte huis afgezet met hekken. We vragen een agent wat er is en hij vertelt dat er een nazi demonstratie is bij het white house en een tegendemonstratie wordt er verwacht waarbij een clash tussen beiden niet is uitgesloten, hebben wij weer. Hij vertelt dat alle politie rondom het witte huis is verzameld, we zien ook secret service autos en homeland security dus alles is uit de kast getrokken, ze doen hier niet aan half werk.

We lopen 2 blokken verder om dan om het witte huis heen te komen. We komen uit op national mall, dit is een enorm langgerekt stuk park waar allerlei memorials zijn. We lopen langs washington memorial, een hoog gebouw ter ere van de eerste president washington, toen het gebouwd werd was het het hoogste gebouw van de wereld. World war 2 memorial, een mooie fontein. Het lincoln memorial, een prachtig gebouw waarin een megagroote lincoln en zijn stoel zit. Rooseveld memorial met veel van zijn teksten die in verschillende muren zijn gehakt, jefferson memorial een gebouw waarin hij enorm groot is neergezet, reflection pool, een rechthoekige  enorme vijver, martin luther king jr. memorial, heel mooi gedaan. De korean war memorial, een indrukwekkende verzameling van beelden van soldaten. Een aaneenschakeling van  memorials, dat is iets wat de amerikanen heel belangrijk vinden en ook fantastisch mooi aanleggen.

In de middag gaan we naar het holocaust museum. Ook dit is zeer indrukwekkend. En prachtig neergezet. Om stil van te worden.

In de avond zouden we een fietstocht door washington doen maar die wordt ivm het weer ( het regent en onweert) helaas gecancelled. Maar we hebben inmiddels 14 km in de benen en gaan met de metro terug naar het hotel. Even relaxen. Morgen een rondleiding in het capital en het pentagon. Hopen dat het een beetje droog blijft. Er is regen en onweer voorspeld.

Overigens hebben we geen enkele last gehad van de demonstraties, regelmatig wat sirenes gehoord maar verder niets.

1. Walter:
    13 augustus 2018
    Voor geschiedenis halen jullie het komend jaar allemaal minimaal een 8 !!
    Terwijl jullie berichten binnen kwamen zat ik in de krant een verslag te lezen
    over de demonstraties bij het Witte Huis.
    Grootvader