Brisbane

26 augustus 2017 - Brisbane, Australië

26-8

Vanmorgen vertrokken uit de glasshouse mountains en binnen een uur waren we in Brisbane. Voor het eerst ook een 3 baans weg!! En gelijk ook drukker maar we kunnen dus goed doorrijden. We rijden naar het vliegveld want daar zit een grote outlet store en de oudste jeugd heeft behoefte aan shoppen. Ze scoren aardig in de calvin klein store, nike store en levis. Dan rijden we richting ons motel en zetten de auto daar neer. Vanaf hier is het 5 minuten lopen naar het Gabba stadium. Het thuisstadion van de Brisbane Lions waar we vanmiddag gaan kijken naar de laatste competitiewedstrijd van de AFL de brisbane lions tegen de north melbourne kangaroos.

Australian football is een sport die hier mateloos populair is en die wij in europa helemaal niet kennen. Een keiharde sport waar geregeld hard wordt getackeld maar dat wordt zonder mokken geaccepteerd. Onze verwende omhooggevallen voetballers  zouden hier wat van kunnen leren ipv piepen, vragen om kaarten en schwalbes!! Er wordt ook niet tegen de scheidsrechter gezeurd, en er staan er 11 in het veld!!

We zitten heerlijk in het zonnetje en genieten van alle entourage eromheen. Als de wedstrijd bijna begint gaan de spelers wat duwen en trekken om in de stemming te komen;-)

Een ploeg moet de bal tussen de 2 binnenste palen schieten om 6 punten te krijgen, gaat de bal tussen de buitenste palen dan krijgt de ploeg 1 punt. Je mag de bal schieten en met de hand tegen de bal slaan om hem naar een ander te spelen. Ondertussen wordt je keihard getackeld in de hoop dat je de bal loslaat. Het spel gaat razendsnel.

Het spel duurt 4x 20 minuten zuivere speeltijd wat inhoud ruim een half uur per 1/4, uiteindelijk duurt de wedstrijd bijna 3 uur!!

De lions beginnen goed en staan het eerste 1/4 voor met 30-14, iedere keer als ze een 6 punter scoren gaat het geluid van een brullende leeuw door het stadion, grappig! helaas gaat het de volgende delen van de wedstrijd minder voor de lions en uiteindelijk verliezen ze met 79-130!!!

Als de wedstrijd is afgelopen is het al na 1700 uur en lopen we richting de southbanks, dit is een parkgedeelte aan de brisbane river aan de overkant van het centrum. Brisbane is een relaxte stad en ziet er zo aan het water prachtig uit. We gaan in het reuzenrad en krijgen zo een zicht op de stad van bovenaf.

We eten wat in een restaurantje aan het water en lopen daarna langs het water terug naar ons hotel, een leuke wandelroute en inmiddels is het donker en ziet de stad er prachtig verlicht uit.

We reorganiseren de koffers en gaan slapen, morgen vliegen we naar Sydney voor de laatste dagen

1. Walter:
    28 augustus 2017
    De tijd van de memory's is aangebroken.
    Een goede terugreis voor allen.
    Liefs papa