Honolulu/waikiki en kuala

8 augustus 2019 - Makaha, Hawaii, Verenigde Staten

7-8

We zijn nog steeds iedere morgen vroeg wakker, joep is bang dat hij het uitslapen verleerd is!!

Het maak dat we om 8.30 uur in de auto zitten op weg naar het Iolani paleis in Honolulu.

Van vroeger uit was Hawaii een koninkrijk , ontstaan in begin 1800 toen koning Kamehameha de verschillende eilanden samenbracht als 1 Hawaii waardoor ze sterker stonden tegen  vreemdelingen die hun land wilde overnemen.

Om de koning te eren staat er een groot deels gouden beeld van hem voor het supreme court in de stad.

In 1882 kwam koning kalakaua aan de macht. Een man die de tradities van Hawaii hoog in het vaandel droeg maar slim genoeg was om wel de wereldse ontwikkelingen te volgen en in zijn land in te voeren ( de lamp, de telefoon) maar zich niet te laten overrulen door westerse mannen op zoek naar koloniën.

Na zijn plotselinge dood kwam zijn zus op de troon maar zij werd na 2 jaar verjaagd als koningin en Hawaii werd door de amerikanen ingelijfd in 1899. Het duurde tot 1959 voordat Hawaii een staat van de VS werd.

Het paleis is relatief klein maar prachtig gerestaureerd en geeft een mooi beeld van die tijd.

Het is buiten echt snoeiwarm en we besluiten naar waikikibeach te gaan om even af te koelen.

een prachtig wit/geel zandstrand, die erg heet aan de voetjes is, en een prachtige helderblauwe zee.

Ik bedenk me lekker tuttig dat het gelukkig lang ondiep is maar sla aan alle kanten heet uit als ik Merel en Joep alleen nog maar als kleine puntjes in de golven in verte zie en af en toe niet meer zie....

Rob blijkt een echte Mitch Buchannon ( die van baywatch) te zijn en springt de zee in om de 2 terug te halen.

Wat wij niet konden zien vanuit de verte is dat ze kniehoog in het water stonden en er daar golven waren om in te springen.

In de middag rijden we naar de oostkust naar Kuala. Hier is een enorm terrein tegen de bergwand aan waar vele films en series zijn opgenomen ( jurassic  parc, lost, hawaiian 5-o, pearl harbor en vele anderen). Als we aankomen begint het enorm te regenen en alleen de 50 meter lopen naar het melden voor de tocht maakt ons al drijfnat.

We gaan met een gids (Spencer) crossen met 6 persoons UTV karretjes. Erg grappig en een prachtige omgeving. Door de harde regenval stromen er verschillende watervallen van de bergen. Zelfs een grote die maar een keer of 20 per jaar te zien is.

We stoppen bij verschillende filmplekken waar Spencer er komisch over verteld. Een hele geslaagde tocht!!

we rijden weer naar huis waar we alles weer inpakken. Morgenvroeg vertrekken we naar het vliegveld voor de vlucht naar Kauai!

1. Walter:
    8 augustus 2019
    Weer een mooi verslag. De appel valt niet ver van de boom bij je getuigenis van de kinderen in zee. Het had oma zee kunnen zijn!
    Het eerste eiland zit erop. We zijn benieuwd naar het vervolg.
    Ik hoor geen fysieke problemen?!
    Nog veel plezier. Liefs papa
  2. Wleenaers:
    8 augustus 2019
    Je moeder even in de stress maar pap zei ; doorlezen;!
    Strand is de oplossing als het zo heet is maar nu regen?veel plezier met elkaar!
  3. Jes:
    Rob to the rescue !
  4. Marielle:
    10 augustus 2019
    Ha ha heb je ook je eigen baywatch bij je! Eerste eiland klinkt als paradijs en dus een succes. Hoop dat jullie volgende eiland net zo leuk is! Liefs