Mary river national park

22 juli 2017 - Mary River National Park, Australië

19-7

Na ontbijt en inpakken vertrokken uit Jaribu.

Onderweg gestopt bij de south alligator river en een roofvogel gespot!

De laatste 10 kilometer naar de point stuart wilderniss lodge waren over een onverharde weg, alsof we op een trilplaat stonden!!

Onderweg gestopt bij mistake billabong, een aangename watervlakte in alle droogte waar vele vogels dankbaar gebruik van maken.

Bij onze lodge is het uitgesproken rustig, een prachtig uitgestrekt terrein waar we een 6 persoonskamer hebben , helemaal goed!! Buiten de kamer is de BBQ-ruimte waar we een kleine slang vinden in de wasbak!!

We gaan eerst maar eens zwemmen om af te koelen, vervolgens lopen Joep en ik de Jimmy creek walking loop door het bos. Apart is dat je over droog gras naar het bos loopt waar het vervolgens veel vochtiger en ook een paar graden koeler is. We zien honderden vlinders maar worden vooral lekgeprikt door de miljoenen muggen, ze vinden ons lekker.

Tijdens de wandeling zien we een walibi wegspringen en als we het bos uitkomen zittten er 3 walibi's op het grasveld, een prachtig gezicht, hier worden we blij van!!

Aan het eind van de middag zitten we op de veranda en kijken we naar de walibi's die het bos uitkomen om eten te zoeken. De wegspringende walibi's zijn heel grappig om te zien en ze springen ook moeiteloos over de afrastering.

We zien zelfs een wallibi met een kleintje in haar buidel!!

We BBq-en met uitzicht op het veld, wat wil je nog meer.

20-7

Na het ontbijt zijn we naar shady camp gereden, weer 20 km over onverharde weg. In de berm zien we af en toe walibi's.

Hier is een uitkijkpunt over de mary river waar soms krokodillen zijn te zien, helaas vandaag niets gespot maar een prachtige plek om een tijdje te zittten en te kijken.

'S middags spelletjes en lezen aan het zwembad en om 1500 uur een late lunch/vroeg diner BBQ.

Om 1700 uur gaan we in een open range rover op pad met onze gids Chizo voor een sunsettour over het land rondom de Mary river. We rijden door stukjes bos waar hij ons veel kan vertellen over de verschillende bomen en planten en de verhalen van de aboriginals hierachter. Daarna rijden we over een uitgestrekt stuk land waar 400 koeien rondwandelen die ons raar vinden maar wel achter de auto aanrennen!! Daarnaast veel vogels  waaronder gekleurde papagaaien en witte en zwarte kakatoes ( die een enorm krijsend geluid maken!)en waterbuffels. We stoppen om de zonsondergang te bewonderen en rijden in het schemerdonker terug, we krijgen allemaal een veiligheidsbril op omdat er nu heel veel insecten door het bos vliegen!!

Een hele leuke tocht!

Na nog wat drinken en spelletjes, wat we binnen moeten doen ivm de muggen, houde n we het gezien voor vandaag.

21-7

Vanmorgen hebbben we een boottocht op de mary river. Opnieuw met gids Chizo. Er valt een hoop te zien. We tellen uiteindelijk 15 krokodillen zowel salties als sweeties. De sweeties staan bekend als relatief onschuldig als je ze met rust laat, de salties zijn de meest aggressieve soort krokodillen die er bestaan.

Het uiterlijke verschil zit in de kop, de saltie heeft een brede kop en verschillende vormen en grootte van tanden. De sweeties hebben een spitsere snuit en tanden van gelijke vorm en groottte.

Het is fantastisch om deze beesten in hun natuurlijke habitat te zien, we varen soms op 1-2 meter afstand!!

Daarnaast zien we veel verschillende watervogels die ook weer een uitleg/verhaal hebben.. Zo is er de 1000 dollar duck. Die heet zo omdat je duizend dollar boete krijgt als je er 1 afschiet. Je betaalt dan voor 2 vogels want deze eendensoort is zeer monogaam en man en vrouw blijven hun hele leven samen , als er 1 doodgaat dan sterft de ander ook!! Vandaar 2x de boete!

We zien ook nog 2 eagles, indrukwekkende vogels en prachtig om ze te zien vliegen!

Een geweldige boottocht dus!!

'S middags genieten we van de verkoeling van het zwembad. En hupsen de walibi's weer over het gras. Vanavond eten we in het restaurant en morgen sluiten we the northern territory af. We rijden dan terug naar Darwin . Onderweg gaan we nog een jumping crocodile tour doen, we zijn benieuwd.

1. Wleenaers:
    27 juli 2017
    prachtig verhaal,ik kwam er laterpasachter dat walibi,s
    hetzelfdezijn als kangaroes!!!!!! nou pim dat is wel een beetje dom van oma!! verheug me weer op hetvlgend verslag
    veel liefs!