Oahu

6 augustus 2019 - Makaha, Hawaii, Verenigde Staten

5-8

Het plan was vandaag uitslapen maar onze inwendige klok is nog niet helemaal gereset dus zijn we om 600 uur wakker. Alleen lotte en pim kunnen tot 800 uur slapen. We starten met een lekker ontbijtje en verzamelen dan de spullen om een dagje op pad te gaan.

we starten in de outlet store in honolulu waar de jeugd weer weet te scoren. Nou is winkelen al geen hobby van me maar winkelen in 30 graden is nog erger. Bij iedere winkel die je ingaat staat het kippenvel op de armen van de airco en bij het verlaten van een winkel klapt de warmte tegen je aan.

Daarna dus maar even vocht aanvullen en doet de rest zich ook tegoed aan kippetjes van KFC.

We rijden vervolgens naar Pearl Harbor waar de monumenten zijn gemaakt nav de aanslag van de Japanners op de Amerikaanse vloot op 7 december 1941.

Dit is een goed georganiseerde aanval van de japanners geweest die de amerikanen volledig hebben overvallen. De aanval begon om 800 uur met het uitschakelen van alle vliegvelden zodat de luchtmacht niet zou kunnen reageren en vervolgens de bommen op de voltallige Amerikaanse oorlogsvloot. Er was geen tijd van ontsnappen en alle 8 grote oorlogsschepen zijn vergaan of ernstig beschadigd geraakt. Met name de USS Oklahoma ( 479 doden) en de USS Arizona (1107 doden) zijn het heftigst geraakt. Om 1000 uur was de aanval voorbij. Het totaal aantal doden aan Amerikaanse kant was 2307 en van de vloot was weinig meer over. De schade aan Japanse kant: 54 doden en 29 vliegtuigen neergehaald.

Waar de Japanners niet op gerekend hadden was dat de aanslag het Amerikaanse volk zou binden en ze met heel veel inzet de vloot binnen 3 jaar weer op sterkte hadden.

In september 1945 werd de overgave van Japan getekend op het schip de USS Missouri die ook in Pearl Harbor is te zien.

De USS Arizona is in de haven gezonken met ruim 900 lichamen aan boord en daarboven is het memorial gebouwd waarbij je vanaf het memorial op de boot kunt kijken. Helaas kunnen we niet op het memorial komen ivm herstelwerkzaamheden (die ruim een jaar duren) maar we varen er langs.

Van de overlevenden zijn er inmiddels 40 na hun dood ‘bijgezet’ in dit zeemansgraf. Terug naar hun maten van toen. Indrukwekkend!

We bezoeken ook nog een onderzeeër de USS Bowfin en verbazen ons over de kleine ruimtes waarin de  mensen moesten werken, leven en slapen. Er moet een maximum zijn ingesteld over hoe lang je mocht zijn om op een onderzeeër te werken. Joep moet zich steeds dubbelvouwen om zich door de deuren tussen de compartimenten te wurmen...

Na Pearl Harbor vertrekken we naar Diamond Heads. Een uitgedoofde vulkaankrater die we kunnen beklimmen, leek me leuk bij 30 graden😁.

Er zit een beetje tijddruk ( we vertrekken om 1640) achter anders zijn we niet op tijd terug voordat het park sluit ( om 1800)en dan moeten we op de berg slapen dus zetten we flink de pas erin. Maar dit gaat stevig steil omhoog heeft tussendoor verschillende trappen met zo’n honderd treden dus komen we flink hijgend en zwetend boven. Ik zie eruit alsof ik zo onder de douche vandaan kom en heb 10 min. nodig om bij te komen al kan dat met een prachtig uitzicht over de stad. Je kunt er ademloos naar kijken...al was dat in mijn geval letterlijk...

Op de terugweg naar ons huis stoppen we nog even bij K1speedkarten voor het jaarlijkse vakantie karten. Dit keer op een binnenbaan omdat er op Hawaii geen buitenbaan is.

Joep heeft 2 jaar zijn vader verslagen met de snelste rondetijd maar dit jaar moet hij zijn meerdere erkennen in Rob. Een binnenbaan draait veel meer om behendigheid van sturen en dat heeft Rob dus beter onder de knie. Maar we gooien er thuis nog wat rijlesjes tegenaan, kan hij volgend jaar weer een poging doen.

Thuis BBQ-en we binnen want het is inmiddels stevig gaan regenen. Maar Rob doet het achter het fornuis net zo goed als achter de BBQ!

Een volle maar hele leuke dag!

1. Wleenaers:
    6 augustus 2019
    Leuk om iets van de geschiedenis te lezen waar we zoveel over gehoord hebben,kan me voorstellen dat jedaar stil van wordt!!
    Gaan jullieniet je grens voorbij met klimmen bij 30o??
    Goh dieuw ik dacht dat shoppen jou hobby was! Veel liefs mam
  2. Marielle:
    6 augustus 2019
    Pearl harbour zal heftig zijn geweest. Ik wist dat het veel doden waren, maar zo veel dat wist ik niet. Tja en jammer Joep: mijn advies: blijven oefenen... liefs van ons vijven
  3. Jes:
    6 augustus 2019
    Ik snap je niet Dieuw shoppen bij 30 Gr ging in Turkije toch ook altijd zo leuk🤪. Ik ben met Thijs trouwens geweest naar Belek en de kunst van het afdingen goed van je afgekeken!
    Jammer Joep ..wat zal je balen, goed hoor Rob, de orde weer hersteld 😄
    Klinkt als drukke maar top dag!