Rocky mountains

29 juli 2018 - Rocky Mountain National Park, Colorado, Verenigde Staten

29-7

Na een frisse nacht zijn we om 7.30 uur op en buiten schijnt het zonnetje en ontbijten we lekker buiten. Na het opruimen en aankleden vertrekken we om de  trail ridge road te nemen. Een weg van 50 miles door het rocky mountains national park over het hoogste punt op 12000 ft wat ongeveer 4000 m hoog is.

De weg is goed en prachtige natuur om ons heen, we stoppen bij prachtige uitkijkpunten of wanneer er dieren te zien zijn, bv een groep mule deer ( herten).

Op de top is het alpine visitor centre, vandaar kun je naar het hoogste punt lopen , het is maar een paar honderd meter omhoog lopen maar door de ijle lucht lijkt het wel kilometers, zelfs de kids met een geweldige conditie staan boven uit te hijgen. De borden leggen ons uit dat de zuurstofspanning in de lucht gewoon 21% is maar doordat de druk veel lager is kunnen de zuurstofmoleculen veel meer verspreiden waardoor de inname van zuurstof bij iedere ademteug 30-40% lager is en dat terwijl je een berg oploopt dus dat geeft kortademigheid en een snelle hartslag! Maar het uitzicht is fantastisch. Overigens is het echte hoogste punt in het park 14000 ft , een andere berg maar die is niet te bereiken dus doen we het met deze surrogaat hoogste berg.

Vanaf daar is het behoorlijk inspannend om te rijden. De weg is prima en 2 baans maar er is geen vangrail, dus van de weg af betekent de afgrond in!! En dan is een camper van 10 meter wel een uitdaging in de vele haarspeldbochten.

Maar we zijn door het prachtige landschap weer beneden gekomen. Naar camping moraine park. Ook een basic camping zonder electriciteit of water maar gelukkig wel spoeltoiletten.

Na de lunch gaan we met de shuttle bus van het park naar bear lake. We besluiten daar een wandeling te maken naar 3 meren die allemaal op een andere hoogte liggen, eerst nymfe lake, vervolgens in stijgende lijn naar dream lake om vervolgens het laatste stijgende stuk naar lake emerald. Een prachtige route maar wel flink zweten, maar de uitzichten zijn het zeker waard. Over het stijgende deel doen we 1,5 uur, de terugweg naar beneden lopend doen we in 35 minuten en dan zijn we moe maar voldaan en terug naar de camping waar we borrelen en eten. We puffen uit met boeken en films en gaan dan slapen, hopend op een warmere nacht!!