Atherton tablelands

31 juli 2017 - Atherton, Queensland, Australië

30-7

Vanmorgen rustig opgestaan en ontbeten op de veranda. Erg grappig is dat de vogels het fruit van je bord komen eten!! We zien verschillende soorten, de spotted catbird, lewin's honeyeater, victoria's rifle bird en in een onbewaakt ongeblik pikt een australian brush turkey een kwart appel weg!!!

We stappen in de auto om de omgeving te gaan verkennen. We starten bij de Curtain fig tree. Dit is een enorme boom. Ooit begonnen als 2 losstaande regenwoudreuzen is er op de takken een zaadje ontkiemd tot een tak die omlaag groeit, in de loop van de jaren zijn dit er steeds meer geworden en hebben daarmee 1 boom gedood/gestikt die vervolgens omgevallen is tegen de andere boom. Het spruiten/ontkiemen van nieuwe takken is doorgegaan en heeft een soort gordijn (curtain) gemaakt. Prachtig en indrukwekkend om te zien. Overigens benoemen de australiers alles naar wat ze zien vandaar de 'gordijnboom'.

We gaan verder naar Peterson creek om een wandeling te doen waar er kans is om een platypus te spotten, dit is een waterdiertje die lijkt op een otter maar dan met een soort eendenbek, we zijn benieuwd.

Als we net aan de wandeling willen beginnen attenderen anderen ons op het zien van de platypus dus we worden direct bediend!! Het elkaar attenderen op mooie, leuke of bijzondere dingen is hier heel gebruikelijk en maakt de mensen en communicatie hier ook heel prettig en vriendelijk. Het is een grappig beestje die onderwater duikt om met zijn snavel in de bodem te wroeten naar iets eetbaars en komt iedere minuut boven water om te ademen, dus we zien hem geregeld. We gaan verder met de wandeling langs het beekje waar vlinders rondvliegen en opeens zien we in het beekje verschillende schildpadden. Bij het vervolg van de wandeling moeten we over een touwbrug ( waar slingeren als je moeder er midden op staat ook een attractie is) waar we opnieuw een platypus spotten. We kijken verder veel omhoog ( kramp in de nek!!) omdat in dit gebied de zeldzame Lumholtz tree-kangaroo voorkomt. Een kangaroe die in de toppen van bomen leeft maar helaas zien we niets.

' middags wandelen we de 3 km om lake Eacham, het regenwoud is prachtig, we horen vogels maar we zien ze niet. We spotten nog wat schildpadden in het water en liggen te relaxen op het gras waarna we teruggaan naar ons huisje om op te frissen om uit eten te gaan ( dit betekent deo en parfum in de hoop de muffe stank van het vochtige regenwoud te verbloemen) en gaan eten bij de plaatselijke pizzeria, heerlijk pizzas   en lekkere brownies,macadamiacake en ijs als dessert .

Op de terugweg glibberend over het weggetje naar onze lodge schiet er nog een possum over de weg. Iedereen blijft in het huisje maar ik ga mijn geluk nog eens beproeven bij het nocturnal viewing deck en word rijkelijk beloond!! Ik zie nu 2 sugargliders die gezamelijk op de boom van de honing eten, een long-nosed bandicoot die de honing die op de grond is gedruppeld opeet, en een zwart/wit gestreepte possum die eerst bij de ene boom smult en daarna via verschillende bomen de omgeving observeert en dan naar de andere boom gaat waar hij de sugar gliders wegjaagt , over hyrarchie gesproken. Ik heb dus weer een topavond, en stap voldaan mijn bed in.

1. Walter:
    31 juli 2017
    Na het lezen van dit bericht besef ik, dat mijn kennis over de fauna ernstig tekort schiet.
    Bij geen enkele naam gaat er een lichtje branden.
    Blijf genieten. papa