Cape tribulation

26 juli 2017 - Cape Tribulation, Australië

23-7

Vannacht aangekomen in Cairns en gaan slapen in een resort daar. Op tijd opgestaan en uitgechecked om op weg te gaan naar de daintree. Het regenwoud in het noorden van Queensland,dit is het oudste regenwoud ter wereld. Het bestaat al 180 miljoen jaar. Dat maakt het amozone gebied een "baby" die is 7 miljoen jaar oud.

We rijden over de  route van de captain cook road, die vlak langs het strand loopt met prachtige uitzichten. We komen langs ellis beach en zien daar de camping waar Rob en ik 20 jaar geleden de eerste nacht van onze reis hebben geslapen aan het strand, sweet memories.

De weg is kronkelig en er wordt rustig gereden, niemand haast, no worries!!

We steken met een pontje de Daintree river over en komen dan in het regenwoud terecht, een fantastisch uitzicht, na 25 km en deels over onverharde weg komen we bij ons huis voor de komende dagen, onze monden vallen open...Een groot huis, deels ondersteund door palen met een enorme veranda met eetgedeelte, BBQ en schommelbank die allen uitkijken op het riviertje met waterval en verschillende beekjes, ronduit een paradijsje dit.

We brengen die middag door in en om het riviertje en de veranda en BBQ met kaarslicht op de veranda met het geruis van de waterval op de achtergrond, mooier zal het wel niet worden.

24-7

Vanmorgen om 700 uur de wekker want we worden om 900 uur verwacht in Daintree Village waar we een dagtocht hebben met Juan Walker een lokale Kuku Yalanji aboriginal die ons gaat vertellen over de aboriginals in zijn stam.

Het wordt ons duidelijk dat de aboriginals hun eigen manier van leven hadden met respect voor hun leefomgeving. Gebruik wat je nodig hebt en niet meer. Er was geen terratoriumdrang dus geen oorlogen. Wanneer er strijd was tussen stammen werd dit eerst geprobeerd op te lossen door de oudste leden van de stammen onderling tijdens een ceremonie en wanneer dit niet lukte werd er afgesproken 1dag met elkaar te vechten. Na die dag was het klaar en ging iedereen weer verder.

In de jaren vanaf 1940 hebben de britten missieposten opgericht omdat ze vonden dat de aboriginals beschaving moest worden bijgebracht. Ze namen de kinderen van de stammen mee, dwongen hen kleding te dragen en leiden de meisjes op om bedienden te worden, de ouders en grootouders trokken ook richting de missieposten om bij hun kinderen te zijn en werden gebruikt als onderbetaalde krachten op de fruitplantages, slavernij bijna. De britten hebben vervolgens grote delen van de bossen gekapt waar de verschillende stammen in leefden waardoor  ze ook niet terug konden. Een verdrietige geschiedenis.

Wij hebben deze dag veel geleerd over hun cultuur en hun doen en laten.. Wat een geweldige manier om iets over de aboriginals te leren door ook zelf te doen.

Ze leren ons over planten die te eten zijn en laten ons alles proeven, welke zaden giftig zijn maar hoe de vrouwen van de stam voor elke soort zaad of plant een andere bereidingswijze hadden waardoor het toch eetbaar wordt. WE eten groene mieren die we zo van de boom plukken, je pakt ze vast en bijt hun kont eraf die proeft naar citroen en zit vol vitamine c, voordat de britten naar australie kwamen was er ook geen griep in het land, men at dagelijks een bommetje vitamine c door de mieren te eten!!

Ze laten ons planten zien waarvan de bladeren als zeep worden gebruikt door ze nat te maken en dan flink tussen de handen wrijven en er ontstaat echt schuim! De stengels van de stam wordt gebruikt tegen zere spieren en ruikt ook naar midalgan.

We eten amandelen van de beachalmond, een boom die op het strand groeit en grote noten laat vallen die je met een steen kraakt en opeet.

Ze laten ook bladeren langs het strand zien die gebruikt worden tegen infecties als je een wond het opgelopen op het rif en de bladeren die als verband worden gebruikt. Daarnaast weten we nu ook welke takken we moeten pakken en even verbranden op een vuur om vervolgens op verstuikte enkel te doen tegen zwelling en pijn, ik neem wat mee en ga het uitproberen;-)

We gaan naar het strand waar we in de waterlijn het zand omwoelen met onze voeten en kleine schelpdieren vangen , tevens gaan we speervissen en waden met onze speren door kniediep water. Joep vangt tot 2x toe een krab met zijn speer die we meenemen voor de lunch. We lopen verder door een mangrovenbos waar we slakken zoeken en ook meenemen voor de lunch.

Lunchen doen we op de veranda bij de ouders van Juan, heerlijke broodjes belegd met kip maar ook traditioneel gebakken brood door zijn moeder die heerlijk is met boter en stroop, daarbij allerlei voor ons onbekend exotisch fruit, heerlijk!!

Daarna komen nog de gekookte schelpdieren, krab en slakken op tafel, fantastisch lekker!! Eten is lekkerder als je er zelf moeite voor hebt gedaan om het te vangen!

We rijden daarna naar mossmann gorge, een prachtig stuk regenwoud en rivier waar we door het bos en over rotsen klimmen om te zwemmen in 1 van de zuiverste natuurlijke wateren van Australie. Heel koud water maar Joep,Pim en Merel wagen zich erin en zwieren via een liaan het water in, we voeren de vissen en we zoeken stenen die gebruikt worden om mee te verven.

Op de terugweg stoppen we nog om een grote spin te bekijken, poten zo lang dat het beest handgroot is, en ze kunnen een web maken van 4 meter doorsnede!

Om 1700 nemen we afscheid van onze gidsen en rijden naar ons paradijsje waar we op de veranda eten en nagenieten, wat zijn het er unaniem over eens dat dit een topdag was, een absolute aanrader voor iedereen die iets wil leren door te doen.

1. Mark:
    26 juli 2017
    WoW wat een verhalen en ervaringen weer, klinkt echt super mooi en gezellig. Ga zo door! Liefs ons
  2. Diana:
    27 juli 2017
    1 woord GEWELDIG!!!!! Wat een reis!

Dikke kus ons