heron island

17 augustus 2017 - Heron Island, Australië

17-8

We worden vroeg wakker van vogels en Merel en ik besluiten om 645 uur om ons aan te kleden en buiten te gaan kijken. Op de pier naar de boot kun je in het glasheldere water kijken en we zien al verschillende vissen. We dachten dat om 900 uur een rifwandeling was maar dat blijkt om 1145 uur te zijn dus lopen we samen een rondje om het eiland. Witte stranden, glashelder blauw water, wat vogels en verder alleen het geluid van de golven. Dit is prachtig!!!

Om 800 uur schoppen we de anderen uit bed en gaan lekker ontbijten. Daarna zwemspullen aan en richting het strand. Waar ik geen relening mee heb gehouden is het getij.... het wordt nu eb wat betekent dat het rif rondom het eiland grotendeels droogvalt.... er staan kuitdiep water en daar valt niet in te snorkelen...balen!!

We moeten wachten tot het hoogwater wordt en we begrijpen inmiddels dat snorkelen het beste is 2 uur voor en 2 uur na hoogwater dus vanmiddag na 1400 uur.

Joep gaat het eiland verkennen en zelfs een rondje rondom het eiland hardlopen, Rob, Lot en Pim liggen te relaxen op het strand en Merel en ik gaan aan de rifwandeling meedoen.

Onze gids, Mel, is een enthousiaste meid die ons veel kan vertellen over het rif en de dieren. Heron island heeft geen indrukwekkend koraal, mn omdat een groot deel droogvalt door het getij maar wel heel veel dieren. Verschillende zeesterren, groenige, oranje en kobaltblauwe. Wist je dat de zeester zijn maag uit zijn lijf kan uitstulpen, hij het eten daarin opneemt, het maagzuur een enzym bevat die schelpen oplost waardoor de zachte inhoud wordt opgegeten? Daarnaast plant hij op 2 manieren voort, hij mikt eitjes en zaadjes het waterin en mogelijk vindt dat elkaar of hij stoot een arm af en dit groeit uit tot een nieuwe zeester, klonen dus.

We zien ook veel zeekomkommers, van klein en zwart , met en zonder stekels, tot geel/oranje die echt heel groot worden ( we zagen ze van bijna een meter). De laatste noemen ze " bread-and-butter" omdat ze lijken op een versgebakken brood...

Deze beesten hebben aan kop en kont een opening genoeg. Ze zuigen water vis hun kontgat naar binnen en zuiveren dit zodat ze voedsel eruit halen, het schone water met zand komt er dan aan de kopkant weer uit. Ze zijn dus eigenlijk de schoonmakers van de zeebodem.

Tussen het koraal ligt een epaulette shark, een kleine beige haai met zwarte stippen. Dit is de enige haai die over koraal en zand kan "lopen". Hij zit vaak in kleine poeltjes water die bij eb soms te warm worden of te weinig zuurstof bevatten. Dan werkt hij zich op de rand van het poeltje en "tijgert" zich een weg naar een ander poeltje.

Na een uur merken we dat het water gaat stijgen en dat doet het best wel snel. We zien een bruinig schuimachtige stof met het water meekomen en Mel vertelt ons dat dit het zonnenbrand van het koraal is. Doordat een deel van het koraal bij eb blootgesteld wordt aan de zon komt er een soort filmlaagje overheen (de zonnebrand), wanneer het water stijgt wordt dit eraf gespoeld.

We vragen ons af wat we tijdens het snorkelen zullen zien. Als het water stijgt zien we vissen vlak langs de kant en zien we ook verschillende grote roggen langszwemmen!!

Snel de flippers aan en brillen met snorkels op en onder water loeren. Het rif wat er tijdens laag water wat doods uitzag is nu omgeven door vele kleine visjes in allerlei kleuren, daarnaast zien we geregeld roggen voorbij komen, of zie je opeens een staart in het zand onder je, de rog heeft zich in het zand ingegraven en je zien alleen zijn ogen uit een heuveltje zand en zijn staart. Er liggen er soms 3 of 4 naast elkaar en ze zijn groot!! We zien mn de cowtail stingray en de spotted eagle ray, de staart is alleen is vaak ruime een meter lang, de spanwijdte varieert van 50-100 cm!!. Dan worden we ook nog getrakteerd om white tip reef sharks en black tip reefsharks, het blijft indrukwekkend om hier vlakbij te zwemmen, want ook deze jongens varieren in grootte maar we zien ze tot de lengte van een volwassen man!!

We proberen naar het wrak te snorkelen wat zo'n 100 meter uit de kust ligt maar de stroming is te sterk en we besluiten dit niet te doen en laten ons langs de kust meedeinen met de stroming, we zien 2 x een schildpad onder ons zwemmen, ze ogen zo traag maar gaan met 1 haal van de voorpoten enorm hard vooruit!!

Voldaan komen we het water uit, douchen en gaan in het restaurant eten. Ipv een buffet is er vanavond a la carte. Dat is aan de familie duidelijk niet besteed, het is lekker maar veeeel te weinig en er is geen friet.... op de kamer nog maat een extra toetje, een dikke chocoladereep.

Op tijd slapen want we willen morgen om 700 uur gaan snorkelen in de haven. Vanaf 800 uur mag dat niet meer ivm de boten. De kids willen uitslapen dus Rob en ik gaan samen.