heron island

18 augustus 2017 - Heron Island, Australië

18-8

De wekker staat om 645 uur maar we worden al voor 6-en wakker van de vogels. Om 650 staan we op de pier. Het is praktisch windstil en vanaf de pier zien we al roggen en vissen.

We gaan het water is en stuiten direct op een rog, vervolgens rondom de palen van de pier veel grote (50-80 cm) vissen.

We zwemmen nu makkelijk richting het wrak, we zien vele grote en kleine vissen in vele kleuren, soms hele scholen van 5 cm grote vissen, tot scholen van vissen van 70 cm. Als we bij het wrak aankomen zien we onder ons 4 schildpadden, bijzonder mooi, en vlak erna nog 3!! Nog even en we moeten ze opzij duwen ;-)

Op een afstand van enkele meters zien we hele grote cowtail stingray met een spanwijdte van 100-150 cm!

We weten niet waar we kijken moeten!! Een black tip reef shark aan de ene kant en een sicklefin lemon shark aan de andere kant, en ook flinke jongens. Het woord haai boezemt mij enige angst in maar ze zwemmen snel weg als ze ons in de gaten krijgen. We zien nog verschillende schildpadden en als we terugzwemmen naar de pier stuiven er vanuit het zand opeens een groep van 12 pink whiprays op en zwemmen gezamelijk weg. Als het zand weer neerdaalt zien we vervolgens nog een black tip reef shark op de bodem liggen. Wauw wat een geweldige 3 kwartier was dit!!!

De kids ook erg jaloers toen ze wakker werden!!!

Na het ontbijt de zwemkleding aan en snorkelspullen mee. We gaan met een boot naar de buitenkant van het rif rond Heron en snorkelen daarruim een uur, opnieuw het koraal minder mooi, maar verschillende grote schildpadden en haaien en wanneer we terug gaan naar de boot zwemt er een vis langs van ruim een meter, giga!!

We relaxen daarna op het strand en Merel en ik laten Pim zien wat we geleerd hebben van de rifwandeling gisteren en laten hem alles zien wat we kunnen vinden.

Tegen 1530 uur kunnen we weer gaan snorkelen en we besluiten rondom een groot deel van het eiland te snorkelen. In het begin zitten we boven vrij veel zand ipv rif en is er weinig te zien al schuift er af en toe een schildpad of haai langs. Als we boven het koraal zitten weer veel vissen. We zwemmen door tot de rotsen en zien daar enorm veel roggen, de hele bodem is ermee bedekt en inmiddels belanden we op erg ondiep water op de rotsen. Er liggen hier zeker 30 roggen in het zand en er zwemmen verschillende haaien tussen, hier word ik toch wel zenuwachtig van!!!! We zwemmen er iets omheen richting het strand en komen daar even bij:-) vanaf het strand zien we veel roggen vlakbij in het zand in ondiep water liggen en  op 10-20 meter uit de kust zien we steeds de vinnen met de zwarte en witte punten uit het water steken. Het is dus niet voor niets "shark bay" We zien een rog uit het water opspringen, heel bijzonder!!

We lopen een stuk langs het strand en het laatste stuk snorkelen we weer, wat is dit toch waanzinnig gaaf!!

Vanavond bonte avond eten... koek, chips, fruit en cola, erg gezellig!!

Morgenochtend gaan we om 645 uur met zijn allen snorkelen, hopelijk is de zee rustig genoeg om naar het wrak te zwemmen, ik hoop dat de kinderen dat kunnen zien!!

1. Wleenaers:
    20 augustus 2017